Vijf vragen die je jezelf gesteld moet hebben voordat je kiest voor printing on demand

Vijf vragen die je gesteld moet hebben voordat je kiest voor printing on demand

Na veel wikken, wegen en informatie inwinnen, ben je eruit: je gaat je manuscript niet alleen uitgeven, maar dat ga je ook nog eens in eigen beheer doen. Dat betekent een redacteur, een vormgever, eventueel een illustrator, proeflezers, een drukker, kortom, heel veel om aan te denken. Over drukker gesproken, de beste manier om je boek te drukken is via printing on demand. Geen investeringen en geen voorraden, dus absoluut de beste oplossing, toch… Of niet?

Het ligt er maar net aan hoe je er tegenaan kijkt en wat je doelstellingen zijn. Schrijf je een thriller die je vooral in eigen beheer wil verkopen, dan is een voorraad erg duur. Heb je echter een kookboek geschreven waarmee je op markten wil staan en die ondersteunend is aan de producten die je verkoopt, dan kom je niet onder een voorraad uit. Als je van voorraad uit moet gaan, en dat kan al gelden bij een kleine voorraad, dan kan printing on demand weleens een (te) dure oplossing zijn.

Vraag 1 is dus: heb ik voorraad nodig of niet?

 

Dan is er de uitvoering van je boek. Een kinderboek is vaak gebaad bij een harde kaft (dat houdt lekker vast voor kinderen) en heeft niet zelden de nodige (kleuren-)illustraties. Een roman kan best in een pocket-uitvoering gedrukt worden. Deze afweging is belangrijk, omdat boeken met een harde kaft per stuk via printing on demand behoorlijk prijzig zijn. Een kinderboek zit qua winkelprijs vaak onder de prijs van een roman en dan kan printing on demand er voor zorgen dat je nauwelijks marge op je boek overhoudt.

Vraag 2 is dus: welke uitvoering krijgt mijn boek?

 

Hoe actueel is je boek en hoe snel moet je klant er over kunnen beschikken? Een goed verhaal wil je lezen, maar of het nu een dag eerder of later komt, maakt niet zoveel uit (hoewel, door de snelheid waarmee de meeste online winkels werken, zijn we, en dus ook jouw lezer, wel verwend).
Als je echter een boek hebt geschreven dat nauw aansluit bij de heersende actualiteit of bijdraagt aan een maatschappelijke discussie, dan kan het zijn dat voor een congres, een symposium of zelfs een televisieprogramma je boek snel beschikbaar moet zijn. In dat geval is printing on demand helemaal niet handig.

Vraag 3 is dus: hoe snel moet het boek (of een aantal tegelijk) bij de klant kunnen zijn?

 

Als het even kan wil je onderaan de streep iets overhouden. Dan kun je een aantal stel-dat-scenario’s maken. Wat houd ik over per boek met printen per stuk? En wat als ik er honderd laat drukken? Houd ik dan per boek meer over? Maar als ik dan een wat grotere voorraad neem en deze digitaal of offset laat drukken, dan is het helemaal goedkoper per boek. Klopt allemaal en het is maar net welke marge je nastreeft, maar ook hoeveel je vooraf wil investeren. Daar komt ik zo nog op. Nu eerst:

Vraag 4 is dus: Streef ik een hoge marge na of maakt mij dat niet zoveel uit?

 

Nu over zelf investeren. Als je van die stel-dat-scenario’s maakt, dan kom je erachter dat hoe meer boeken je laat drukken, hoe goedkoper je uit bent (dat geldt voor alle druktechnieken). Dit is geen raketwetenschap, maar het roept wel de vraag op hoeveel je zelf vooraf kunt, wilt of durft te investeren. Heb je geen geld? Dan kan crowdfunding helpen, maar in alle gevallen geldt wel: met vooraf investeren loopt je risico, want je weet nog niet of je het terugverdient. De andere kant is, dat de marge per boek wel (ruim) hoger is.

Vraag 5 is dus: hoeveel wil/kan/durf ik te investeren?

 

Bovenstaande vijf vragen zijn de basisvragen bij de afweging of je printing on demand of een andere druktechniek wil gebruiken. Zoals je hebt gelezen zijn er aan beide kanten voor- en nadelen. Voor de kwaliteit hoef je overigens geen van de technieken te laten: het verschil ziet alleen een echte kenner.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *