Flaptekst: drie gouden tips voor een belangrijk marketingmoment

Flaptekst: drie gouden tips voor een belangrijk marketingmoment

Heb je eindelijk je boek zover af dat het uit te geven is. Dan heb je tot je grote verbazing en opluchting ook nog een uitgeverij gevonden. Weliswaar een printing-on-demand-uitgeverij, maar wat boeit dat. Hoewel al die herschrijfrondes na het redactiewerk en de opmerkingen van je proeflezers je voor je gevoel drie jaar ouder hebben gemaakt, mag het resultaat er zijn. Een goed verhaal dat hopelijk je publiek weet te bereiken. Dan volgt er een e-mailtje van je uitgever: of je ook nog even een flaptekst wil aanleveren.

In je hoofd

Natuurlijk, je gaat direct aan de gang. Wat stond er ook alweer, o ja, of het er morgen kan zijn. Geen probleem, het verhaal zit zo goed in je hoofd, dat is tien minuten werk. Vooruit twintig, want je moet het natuurlijk nog wel een paar keer doorlezen. Je kunt je immers niet veroorloven dat er fouten instaan.

Dan is een paar weken later daar het grote moment: je hebt je boek in handen. Omdat je weet dat je zelf veel aan boekmarketing moet doen, heb je een aantal boekensites aangeschreven met de vraag of zij een recensie willen schrijven.

“Je slaat je handen voor je gezicht en je durft niet meer naar het scherm te kijken.”

Kloppend hart

Met kloppend hart open je naar aanleiding van een berichtje in je inbox van de eerste boekensite die zich in jouw boek heeft verdiept. Na de eerste zinnen trekt alle bloed uit je gezicht, wordt je hele lichaam klam, en zou je gezicht niet opvallen tussen pas gevallen sneeuw.

Als eerste lees je: Al bij het lezen van de flaptekst is onduidelijk waar het verhaal over gaat. De lezer gaat hier de spanning niet vinden en de taalfouten maken dat het helemaal niet aantrekkelijk is om het boek open te slaan.

Je kan wel door de grond zakken. Je slaat je handen voor je gezicht en je durft niet meer naar het scherm te kijken. Waar is het misgegaan?

Drie gouden tips

Er is een aantal punten waar je op moet letten bij je flaptekst:

  • Het is het eerste dat je publiek leest over je boek. Een flaptekst is geen sluitstuk van je uitgeeftraject en verdient dus echte aandacht. Het is, naast je cover, een van je belangrijkste marketingmomenten.
  • Laat je flaptekst redigeren. Hoe kort de tekst ook is, jij kent je verhaal van haver tot gort, dus ook hier lees je over je eigen fouten heen.
  • Het gaat niet om jou, maar om je lezers. Zij moeten lekker gemaakt worden. Ook voor een flaptekst geldt: laat het door anderen lezen en stel daarbij de vraag of zij het boek zouden kopen op basis van je flaptekst.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *